Sunday, October 12, 2008

~SeLaMaT Hari Raya~

Happy Eid Mubarak to all!!

Now, I announce that this official blog is for personal blog..

Raya datang lagi dengan seribu satu peristiwa dan kenangan. Bagi aku, raya tahun ini tidak semeriah tahun dulu (kecuali tahun lepas), anak-anak saudaraku yang berdua tu, Eihab Tawfiq dan Einas Mardhiah tidak dapat pulang beraya bersama ummi mereka dengan kami di Muar. Kak Shikin beraya di rumah mertua di Jertih, Terengganu. Kurang berseri rumah kami tahun ini dengan ketiadaan mereka. Hanya Sara Afiqah bersama Kak Epit dan Isam pulang beraya, tidak lupa juga Amin dan Kak Emi yang pregnant 8 bulan tapi masih ligat drive kereta dari KL.

Persiapan raya banyak disiapkan oleh kami adik beradik dari tukar langsir, kemas rumah, sapu sampah, susun buku, kemas living room, anyam ketupat nasi, dan tradition buat dodol dengan abah. Buat kuih? Nope, dah lama kami tak buat kuih raya even sejak arwah mak masih ada lagi. Dulu, masa kecik-kecik, arwah mak selalu buat kuih raya seperti kuih sarang semut, kuih kapal, kuih peanut butter, dan ape tah lagi, aku pun dah tak ingat..

Tahun ini, rumah kami diserang bala tentera semut hitam. Taktau la dari mana dtg nya semut-semut tu tp memang banyak corner kat rumah tu dah dihuni oleh semut-semut ni. Amin sembur racun semut tapi esok-esok datang lagi. Jenuh kami menyapu, hari ni bersih esok semut mati ade lagi, ish-ish buat penat menyapu jek. Abah buat extra dodol tahun ni, maybe untuk kawan-kawan abah (bace: kempen Persidangan UMNO). Tapi disebabkan kurang santan kot, dodol liat sangat sampai susah nak potong dengan pisau lepas masuk peti ais untuk bekukan dia (kasi dia keras). Aku pun tak terase nak makan kuih raya rumah aku kecuali kek coklat Kak Emi.

Time beraya, aku beraya tapi aku macam tak terase semangat nak beraye pun. Entah la apsal.

No comments: